Lära sig att minska stress

Stress är en av de vanligaste utlösande faktorerna för schizofrenisymtom. Olyckligtvis är det nästan omöjligt att undvika stress eftersom det är oerhört stressande i sig själv att ha schizofreni. Icke desto mindre är det viktigt att inse att stress inte är något unikt för personer med schizofreni. Så gott som alla blir stressade någon gång. En del människor är bara bättre på att hantera det än andra.

Följande råd kan hjälpa dig att antingen minska stressen i ditt liv eller klara av den bättre.

Lär dig vad som sker i kropp och huvud vid stressade situationer med hjälp av tabellen i det här avsnittet. Det kan hjälpa dig att känna igen varningstecknen.

Skriv en lista över situationer som får dig att känna dig stressad. Vad kan du göra för att undvika dem? Om det inte går att undvika dessa situationer kan du då på något sätt göra dem mindre stressande?

Dra dig försiktigt undan om du känner att en situation är på väg att göra dig stressad (till exempel trängsel på en gata eller i en affär). Om du försöker fly undan för fort kan du bli ännu mer stressad.

Undvik alkohol, narkotika och koffein (i kaffe, te, energi- och coladrycker). Dessa får dig kanske att slappna av för stunden men orsakar ökad oro längre fram.

Lär dig att koppla av

Se råden nedan eller fråga din läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast om avslappningsövningar.

Till exempel:

  • lyssna på musik
  • ta ett bad
  • gå en promenad
  • läsa
  • surfa på Internet
  • gå på bio eller titta på TV med en vän
  • idrotta
  • simma
  • meditera
  • göra yoga

Hitta någon att prata med. Du är inte ensam. Om du har ett problem, diskutera det med någon du litar på.

Förenkla ditt liv – ta inte på dig för mycket utan försök att göra en sak i taget.

Gör upp ett schema för varje dag och håll dig till det.

Om en konflikt med någon gör dig stressad, försök då att tala med någon som inte alls är inblandad i saken för att se om denna person kan hjälpa till att reda ut situationen med en objektiv syn på omständigheterna.