Lära sig att koppla av

Andas lugnt

Ett enkelt sätt som kan hjälpa mot oro och stress är att andas långsammare. När du känner dig extra orolig eller stressad, andas då in djupt genom näsan, räkna till sju och släpp där efter sakta ut luften medan du fortsätter räkna till elva. Börja sedan andas i perioder om sex sekunder: in i tre sekunder, ut i tre sekunder. Håll andan i tio sekunder i slutet av varje minut.

Skapa en avslappningszon

Välj ett tyst, varmt rum på ett ställe där du känner dig trygg. Lägg en madrass eller bekväm matta på golvet. Dämpa belysningen. Tänd ett doftljus och sätt på musik eller ett avslappningsband (sådana finns att köpa). Musiken du väljer ska vara lugn och stilla. Undvik sånger med texter som kan distrahera dig. Lägg dig ner och gör några avslappningsövningar.

Lär dig några avslappningsövningar

När du ligger ner kan du till exempel koncentrera dig på att successivt slappna av i muskel efter muskel. Börja med fingrar och tår och lös långsamt upp spänningen, fortsätt med armar och ben, därefter överkroppen och avsluta med nacke och huvud.

Be en specialist om råd

Sjukgymnasten kan ge expertråd om olika avslappningstekniker. Du kan även fråga din läkare om avslappningsövningar.